Första inlägget i rökdebatten med saklig substans

Aftonbladets Lisa Magnusson har kastat sig huvudstupa in i debatten om förbud mot rökning på uteserveringar. Lite i senaste laget kan tyckas; Lisa har en sällsynt förmåga att alltid vara trea på bollen.

Men det gör inte så mycket den här gången.


Lisas inlägg i debatten är nämligen långt mycket mer välformulerad, saklig och argumenterande än Fredrik Virtanens. I sin krönika "Sluta mobba rökarna!" ger hon en bakgrundshistoria och bygger upp ett förtroende med läsarna genom att berätta om sina egna gamla rökvanor och känslorna inför dem.

"När jag var rökare fick jag ibland hostanfall så häftiga att jag inte kunde andas och det hände att jag fick upp konstiga slemmiga klumpar. Jag sade aldrig det till nån. I bakhuvudet malde hela tiden tankar om att jag långsamt förgiftade mig själv till döds. Så är det ju för alla, ingen vill vara rökare egentligen. Att röka är att ständigt förföljas av en stank och ett dåligt samvete. Dyrt är det också. Man skäms innerst inne och vet att det är jävligt dumt, det man håller på med."

Därefter går hon vidare med att beskriva den mobbing mot rökare hon upplevde, och fortfarande upplever. Halvvägs in i krönikan har hon redan slagit huvudet på spiken: "Rökning är en av de få mänskliga svagheter som det är tillåtet att hacka på".

Hon fortsätter med att lägga upp sina motargument som i mångt och mycket liknar Virtanens, men Magnusson tar avstamp i Skandias pristillägg på 25-50% på alla försäkringar som rökare tecknar. Argumenten får därav mer tyngd och orden större effekt än bara genom att spotta ur sig diffusa exempel på allehanda förbud som i så fall också borde införas. Lisa Magnusson ringar med sin krönika in problematiken spot-on, bryter ner förslaget om rökförbud på uteserveringar i små bitar och blottlägger dess absurditet och orimlighet. Allt detta strösslas med ett modernt och tilltalande språk, och magnussonska formuleringar.

Lisa Magnussons bidrag i rökdebatten är det första inlägget med saklig substans. Lisa borde få förtroendet att med flaggan i högsta hugg leda rökarna i deras korståg mot mobbarna. "Sluta mobba rökarna!" är inget mindre än ett manifest. Ett manifest mot rökmobbarnas förtryckande av den mänskliga svagheten.

Betyg: 4 av 5


(HÄR hittar du Lisa Magnussons krönika om rökmobbingen i Sverige)




Kommentarer
Postat av: Kim Jong Il

Jag säger som jag gjorde i hennes kommentarer. Jag hyser ingen som helst förståelse och anser att rökförbud bör införas snarast på uteserveringar och så småningom i hela samhället. Och jag lyssnar inte på argument. Kul va?

2009-06-09 @ 13:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0